Šou turi tęstis

Michael Jackson pasirodymas Billboard apdovanojimuose, 2014
Michael Jackson pasirodymas Billboard apdovanojimuose, 2014

Verslo klasė // 2014 m. lapkritis

2012-iųjų vasara, Kalifornija. „Kaip, bl**, jaučiatės, Coachella?“, – į vieno svarbiausių pasaulio muzikos festivalių minią kreipiasi reperis 2Pac. Coachella pradėtas rengti 1999 m. 2Pac gatvių karuose nušautas 96-aisiais.

Tatuiruotės, rūbai, judesiai – viskas taip, tarsi laikas būtų sustojęs. Atlikęs du kūrinius su scenos kolegomis Snoop Dogg ir Dr. Dre, dažnai geriausiu visų laikų reperiu vadinamas 2Pac pakilo, suskilo į šimtus mažų dalelių ir išnyko.

2014-ųjų pavasaris, Las Vegas, Billboard apdovanojimai. JAV popmuzikos įtakingiausiųjų šventė, kurią tą vakarą žiūri 10 milijonų žiūrovų. „Niekur nepabėkite, liko x minučių iki istorinio įvykio“, – vis primena transliacijos režisieriai. Tada į sceną žengia žmogus, kurį pasaulis sutartinai vadina Pop Karaliumi. Klasikinis aukso spalvos švarkas žėri kaip naujas, garbanos – it iš plaukų lako reklamos. Padedamas būrio šokėjų Michael Jackson atlieka dainą „Slave to the Rhythm“.

Dainos demonstracinę versiją jis įrašė 1991 m., bet niekada neišleido. Atlikėjas buvo žinomas kaip perfekcionistas. Jo manymu „Slave to the Rhythm“ nebuvo pakankamai gera parodyti pasauliui. Bet Jackson mirė prieš penkerius metus, kartu nusinešdamas savąjį veto.

Tiek 2Pac, tiek Jackson prisikėlė hologramų pavidalu. Muzikos pasaulis liko sutrikęs, kaip ta tūkstantinė Coachellos klausytojų minia, taip ir nenutarusi ar ploti turint unikalią galimybę keliauti laiku, ar tylėti taip išreiškiant nepritarimą šiam keistam spiritizmo seansui. Tie, kurie festivalyje padaugino tam tikrų medžiagų, turėjo progą permąstyti savo įpročius. Jeigu pradeda vaidentis 2Pac, gal jau užteks.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=TGbrFmPBV0Y[/youtube]

Aišku buvo viena: nuo šiol viskas bus kitaip.

Sukurti Elvį

Hologramos ar, būkime visiškai tikslūs, „hologramos ir į jas panašios technologijas“ pop kultūroje nėra naujiena. Dar pirmajame Žvaigždžių karų filme (1977 m.) Luke Skywalker princesę Leia iš pradžių pamatė kaip nedidelę projekciją ir tik tada išskrido ją gelbėti.

Jos jau anksčiau naudotos ir muzikoje. Virtuali britų roko grupė Gorillaz 2005 m. surengė pirmuosius koncertus, kuriuose instrumentais groja grupės narių projekcijos. Japonijos koncertų salėse galima sutikti atlikėją Hatsune Miku – trimatę animacinę dainininkę, kuri šoka, bendrauja su publika ir mirksi didelėmis anime akimis. Už jos scenoje – gyvai grojančių gyvų muzikantų grupė. Salėje – plojantys ir besišypsantys gyvi žmonės. Elvis Presley, kitas išėjęs karalius, vis dar rengia koncertinius turus. Muzikantų grupė scenoje groja gyvai, o vietoje Elvio žiūrovai mato vaizdo projekciją su originaliais klipais iš jo koncertų.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=XyTmXLWCazw[/youtube]

Riba tarp tikro ir netikro muzikos pasaulyje yra sąlyginė. Daugybė dabartinių pop atlikėjų koncertuose naudoja savo pačių įrašytas vokalo partijas. Jiems telieka šiek tiek uždainuoti ant viršaus. Tikra tai ar netikra?

Kaip ir riba tarp gyvo ir mirusio. Klausydamas Whitney Houston dainų negalvoji, kad jos nebėra. Nes yra – įrašuose, vaizdo klipuose. Ten ji buvo ir bus visiems laikams, tokia pati. Juk vis tiek jos gyvos niekada nematei, rankos nespaudei. Tad koks gi skirtumas?

Tačiau sulig 2Pac ir Jackson muzikos industrija nuėjo žingsniu toliau: užuot naudoję originalią atlikėjų kūrybą, sukurtą šiems būnant gyviems, jie pradėjo perkurti pačius atlikėjus.

Viena yra paimti Elvio archyvinę vaizdo medžiagą ir rodyti ją koncertuose. Kita – sukurti patį Elvį ir į jo lūpas įdėti žodžius, kurių jis niekada nebuvo pasakęs. Būtent tai buvo padaryta su 2Pac holograma. Kažkas turėjo įkalbėti sveikinimą festivaliui ir įdėti šiuos žodžius į mirusio atlikėjo lūpas.

„Mirusiuosius įmanoma atkurti studijoje. Galima paimti originalią atlikėjų išvaizdą ir balsą, tada pakviesti (juos įkūnyti) nors ir niekada nedainavusius, nekoncertavusius žmones ir viską apdoroti skaitmeniniu būdu“, – su pasididžiavimu MTV televizijai kalbėjo AV Concepts, kompanijos, atsakingos už 2Pac hologramą, prezidentas. Kitaip tariant – praeitį galima perkurti taip, kaip norisi, o ne kokia ji iš tikro buvo.

Klausimas, kiek tai įtikina publiką. Jackson Billboard šventėje šoko lėtai it pirmakursis, o jo lūpos vis atsilikdavo nuo fonogramos. Tai būtų atrodę gerai kompiuteriniame žaidime. Bet hologramos nėra žaidimas: jomis siekiama sukurti iliuziją, kad viskas, ką matai, yra tikra. Problema, kad tai neįmanoma.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=jDRTghGZ7XU[/youtube]

„Atleidžiu visiems už tai, kad holograma nebuvo be priekaištų. Suprantu, kad Michael buvo tiesiog per geras, kad jį pavyktų atkurti“, – į po pasirodymo kilusias Twitter diskusijas ramybės įnešė viena atlikėjo gerbėja.

Kodėl tuomet apskritai bandyti tai daryti?

Mirtis yra pelninga

Muzikos industrija yra apsėsta meilės praeičiai. Laiku, kai leidybinių kompanijų vadovai vis dar nesugalvojo, kaip kompensuoti dingusias pajamas iš CD pardavimų, kai kova su muzikos dalijimusi internete yra be vaisių, kai ir ryškiausios naujos žvaigždės spindi tik vidutiniškai (pabandykite pasakyti bent vieną šiuolaikinę roko grupę, kurios vokalistą prezidentė įsileistų į rūmus, kaip kad nutiko Stephen Tyler iš Aerosmith. Net kai po kelių dienų – rinkimai) jiems lieka vienas saugumo garantas – praeities žvaigždžės. Net jeigu jos yra mirusios. Ypač jeigu jos yra mirusios.

Mirties ekonomika yra atskira muzikos verslo kategorija. Vis iš naujo kompiliuojami išėjusių atlikėjų geriausiųjų dainų albumai. Išleidžiami lig tol „stalčiuje“ laikyti įrašai, juos naujai prodiusavus – Jackson jau yra išleidęs du tokius pomirtinius albumus per paskutinius ketverius metus. Daugiau negu per tokį pat laikotarpį būdamas gyvas.

Mirusieji privatumo neturi, tad paviešinami jų dienoraščiai – Nirvana lyderio, alternatyvaus roko ikonos Kurt Cobain istorija. Arba parduodamas virtuvės stalas, ant kurio maistą ruošdavo Ian Curtis, britų roko herojus iš grupės Joy Division, baigęs savo karjerą pasikardamas namuose, būdamas viso labo 23-ejų. Stalas pernai buvo įdėtas į eBay aukcioną ir parduotas 8,4 tūkst. svarų pastačiusiam gerbėjui.

Mirtis padeda atlikėjo karjerai atsistoti ant kojų. Paskutiniais gyvenimo metais Michael Jackson atrodė graudžiai. Jį persekiojo pedofilijos skandalas, geltonoji spauda kruopščiai rašė apie dainininko nebesiorientavimą aplinkoje. Po mirties viskas stojo į savo vietas: biografinės knygos, filmai, teisės į atvaizdą pardavimai, įrašų perleidimai – Jackson dabar yra daugiausia uždirbanti mirusi žvaigždė. Pernai su 160 milijonų JAV dolerių per metus jis daugiau nei triskart aplenkė antroje vietoje likusį Elvį.

„RIP – Rest in profit („Ilsėkis pelne“)“, – perfrazuojant frazę „Rest in Peace“ („Ilsėkis ramybėje“) sakoma apie šį verslą.

Hologramų technologija yra naujas būdas gerai pailsėti.

Patys hologramų kūrėjai turi kilnesnių argumentų. „Mūsų tikslas buvo sugrąžinti vieną geriausių visų laikų hiphopo atlikėjų“, – sako Snoop Dogg, kuris ne tik repavo scenoje kartu su 2Pac holograma, bet ir pats buvo vienas idėjos iniciatorių. „Tai buvo spiritual thing. Mūsų sielos buvo susijungusios“. Palaiminimą surengti tokį šou davė pati 2Pac motina.

Jackson atveju oficialus tikslas vėl gi tas pats – atiduoti pagarbą. Parodyti Justin Bieber klausytojams, kas yra tikrasis karalius. Jei nori, kad istorija liktų, reikia kad nauja karta su ja susipažintų.

Tačiau yra ir daug pragmatiškesnė pusė. Muzikos industrija, kaip ir bet koks verslas, nedaro dalykų vien idėjos vedini. Sukurti nors kiek realistišką hologramą kainuoja laiko ir pinigų. Skirtingų šaltinių duomenimis, tos penkios 2Pac minutės scenoje kainavo nuo 100 iki 400 tūkst. JAV dolerių ir keturis mėnesius darbų.

Bet buvo verta. Tais pačiais metais Coachella pasirodė tokios grupės kaip Radiohead ar DJ’ėjai – megažvaigždės David Guetta su Avicii. Jie be galo populiarūs. Bet jų niekas festivalio kontekste nebepamena. Holograma buvo ne tik svarbiausias įvykis tų metų festivalyje – tai buvo bene svarbiausias įvykis visoje festivalio istorijoje.

Iškart po pasirodymo 2Pac albumų pardavimų skaičius padidėjo 500 procentų, tiek pat – ir vizitų į jo puslapį. Post-mileniumo karta sužinojo, kas gi tas 2Pac ir kodėl dabartiniams reperiams iki jo toli. Klipas su šia holograma šiuo metu yra peržiūrėtas beveik 32 milijonus kartų. Apie hologramas kalbėjo visi nuo Afrikos šalių, iki Kinijos, iki Lietuvos.

Billboard apdovanojimų transliacija su Jackson hologramos pasirodymu buvo žiūrimiausia per paskutinius trylika metų.

Ir, svarbiausia: hologramų kūrimas galbūt dar neatsipirko doleris į dolerį, bet šis nuotykis leido jų kūrėjams pabūti vienu žingsniu arčiau dievo. Pakankamai stiprus jausmas, kad norėtųsi pakartoti. Hologramizacijai lemta tęstis. Ir ne tik šou pasaulyje.

Ribos tokios, kokias nusistatysime

Muzikos industrija buvo pirmoji panaudojusi hologramas taip, kad apie jas kalbėtume. Bet jos sėkmė išlaisvino fantaziją daugeliui kitų. Visų pirma, kaip nebūtų keista – laidotuvių. JAV jau viešai svarstoma, kad hologramų technologijai atpigus, būtų galima atsisakyti pomirtinių vaizdo klipų ir juos pakeisti hologramomis. Vietoje klipo, kuriame žmogus nusifilmuoja save su įsakymu įjungti tai tik po mirties, galima sukurti to žmogaus hologramą. Paskutinius žodžius jis pasakytų čia pat, stovėdamas greta savo karsto. Arba kitame kambaryje, kad giminaičiams šis vaizdas naktį nesisapnuotų.

Sporto industrija turi daugiau pinigų nei muzikos, jų ir ambicijos didesnės. Vieno australų futbolo vadybininko, daug metų dirbusio su muzika, galvoje yra idėja: leisti žiūrovams kitoje šalyje vykstančias varžybas patirti taip, tarsi jos vyktų čia pat. Tikri futbolininkai žaidžia kur nors Europoje, o žiūrovai Australijoje susirenka, atsineša atributiką, alaus ir serga už juos. Aikštėje jie mato realiu laiku projektuojamas realių žaidėjų hologramas. Vienu metu tokias rungtynes galima transliuoti į keliasdešimt valstybių. Kaip televizorius, tik iš ateities.

Tik laiko klausimas, kada hologramos bus pradėtos naudoti Vakarų politikoje. Nes Rytuose jau naudojamos. Narendra Modi, dabartinis Indijos ministras pirmininkas, pavasarį vykusioje rinkimų kompanijoje susidūrė su įprasta vietos politikų bėda: kaip pasiekti piliečius šalyje, kurioje yra daugiau nei 800 milijonų rinkėjų? Modi rado būdą – susikūrė hologramą, kuri vienu metu perdavė jo kalbą į 1400 skirtingų vietų visoje šalyje, kur susibūrę laukė rinkėjai. Jo partija rinkimus laimėjo.

Modi hologramą kūrusi kompanija visiškai rimtai siūlo šią technologiją naudoti per ateinančius prezidento rinkimus JAV: „Politikas atrodys kaip tikras – tik rankos paspausti negalėsite.“

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=TF_LmujSteM[/youtube]

Vienas iš nuostabiausių, o kartu ir kraupiausių dalykų, susijusių su hologramomis yra tai, kad jų panaudojimo ribos plačios tiek, kiek plati mūsų vaizduotė. Grįžkime prie muzikos. Jums nepatinka senas, su publika nebendraujantis ir hitų negrojantis Bob Dylan? Holograma galima atkurti jį jauną ir veržlų. Tikrasis, kartu su jaunuoju savimi galėtų sudainuoti duetu. The Beatles atsikūrimas su Lennon ir Harrison, greta gyvųjų McCartney ir Ringo? Jokių problemų. Sakote, hipiui Lennon toks akivaizdžiai komercinis prisikėlimas nepatiktų? Turbūt, bet niekas jo neklaustų, kaip ir neklausė prieš panaudojant archyvinį dainininko interviu Citroen automobilių reklamai.

Mirusiųjų festivalis, kuriame koncertuoja Frank Sinatra, Jimi Hendrix, Amy Winehouse ar, neapribokime savęs, Mozart? Aš norėčiau ten sudalyvauti. Prikelti Vytautą Kernagį ir Janiną Misčiukaitę? Kai tik technologija atpigs tiek, kad bus prieinama ir Lietuvos šou verslui. Negreitai.

Visa tai žadina gykišką fantaziją, bet kartu atrodo kraupoka ir neskanu. Tačiau kadaise neskanu atrodė ir dainuoti į mikrofoną. Tuometinių audiofilų požiūriu garsas, kurį publika girdi dainuojant į mikrofoną, nebėra tikras atlikėjo balsas, o tik dirbtinis, per elektrinių garsintuvų filtrą perėjęs konstruktas.

Pasaulyje, kuriame kiekvienas žmogus yra susijęs mobiliu ryšiu, kuriame automobiliai pasako, kada reikia sustoti parkuojantis, kuriame genų inžinerija ir dirbtinis intelektas yra savaime suprantami terminai, viskas įmanoma. Tokiame pasaulyje mes jau gyvename.

„Show must go on“, – dainavo Freddie Mercury 91-ųjų spalį išleistoje dainoje tokiu pačiu pavadinimu. Po mėnesio jis mirė nuo AIDS. Dabar Queen vokalistas yra tarp dažniausiai įvardijamų atlikėjų diskutuojant apie tai, kieno holograma bus kita. Šou turi tęstis. Kol tik pirksite bilietus.

vk logo