Nenuvertinkime „urodų ir jų kiaunių“ arba kas iš tikrųjų klausosi Jazzu?

DELFI.lt // 2014 m. gruodžio 1 d.

Kas nutinka, kai esi labiausiai pervertintas atlikėjas šalyje? Į koncertą bilietus nusipirkusius žmones išvadini „neišprususiais daunais“ ir „apsimyžusiomis kiaunėmis“, o save pradedi lyginti su pasaulinėmis žvaigždėmis. Nusileiskime ant žemės. Ir palikime ramybėje dauno sindromą turinčius vaikus.


Dar nemačiusiems – Justės Arlauskaitės-Jazzu įrašas asmeniniame viešame Facebook profilyje sekmadienio vakarą. Kalba netaisyta:

„Vakar buvo labai geras koncertas,kur buvo labai daug graziu zmoniu,aciu labai organizatoriam uz viska ir uz ispildyta nora dainuoti tikroje koncertu saleje. Taip,bilietas i musu koncerta kainuoja tiek pat kiek i pasauliniu zvaigzdziu koncerta-ir man atrodo ,kad mes to verti.Kaip ir sakiau vakar-zmones turi koncerto klausyt ,o ne triauskint cipsus ,kalbetis ir gert.Vakar koncertas buvo nu a lia kongresu rumuose.Ir is simtu zmoniu vistiek atsirado desimt urodu ,kurie jautesi labai svarbus ir del kuriu koncertas truko trumpiau. As be proto myliu musu klausytojus,as myliu zmones is esmes.Bet…Paskutini karta sakau: URODAI ,NEISPRUSE DAUNAI,NEIKIT MANES KLAUSYT,MAN NEREIKIA JUSU MORDU IR JUSU BABKIU,EIKIT GRAUZT SAVO CIPSUS I RAJONA IR VESKITES SAVO APSIMYZUSIAS KIAUNES I BERNELIU UZEIGA-MANO KONCERTAI JUM NE VIETA, AS JUSU NELAUKIU,O DAUNES KIAUNES ,KURIOS SEDI SU I PHONES IR POSTINA KOKIOS JOS GRAZIOS IR KAD YRA KUL BUTI MANO KONCERTE-EIKIT N… KARTU SU SU SAVO URODAIS.JUS NEGRAZIOS. TIE 10 ZMONIU -JUS NEGRAZUS.NEIKIT I MANO KONCERTUS.PRASAU. tai tiek. as kuriu pasauliui ir gerbiu visus tuos ,kurie gerbia mane ir mano kuryba.Myliu jusu sirdis ir ausis,jusu sielas.O visi kiti galit eiti …jau pasakiau kur“

Šitai yra oho. Pasidariau ekrano nuotrauką ateities kartoms – jiems tokių dalykų matyti nebeteks, jei jau tikime teorija, kad „su laiku viskas gerėja“ (spoiler alert: iš tikro negerėja, nebent ką nors dėl to darome).

Jazzu yra modernios Lietuvos pop kultūros fenomenas. Atlikėja, kuri sugebėjo visus apgauti, kad jos, kartu su prodiuseriu Leonu Somovu kuriama muzika yra įdomi ir vakarietiška. Taip, jų rūbai šiuolaikiški, fotosesijos tvarkingos, o 80-ųjų stilistiką menantys sintezatoriai dabar yra madingi nostalgija gyvenančiose britų ar amerikiečių scenose. Tai jiems leidžia gauti daugiausia statulėlių save svarbiausiais įvardinančiais muzikos apdovanojimuose Lietuvoje, o už įėjimą į koncertą prašyti 140 Lt – DELFI žiniomis, tiek kainavo bilietas į atlikėjų pasirodymą Londone, po kurio Jazzu šį Facebook įrašą ir paskelbė.

O dabar paklausykime muzikos ir įvertinkime objektyviai. Leonas Somovas yra gerų idėjų turintis prodiuseris, bet retai jas išvystantis iki vakarietiško standarto. Absoliuti dauguma jųdviejų dainų yra nuobodžios ir klausytojo niekur nevedančios (gal dėl to žmonės koncerto metu ir valgo čipsus?), tik rimtais veidais atliktos. Laiku, kai kasdien galime rinktis iš kalno naujos muzikos, pasaulio prodiuseriai stengiasi sukurti kažką, kas būtų originalu ir viliasi, kad publika atkreips dėmesį. Tuo metu Leon Somov & Jazzu sukuria pusfabrikatį, kurį pateikia kaip meno kūrinį.

Anksčiau sovietinės cenzūros, dabar nepriklausomo „padarykim pigiai, greitai ir daug“ šou verslo suformuota vietos publika tai ir priima kaip meno kūrinį. Nes jų, kaip klausytojų savivertė yra sumenkinta iki minimumo. Juos sužavi bet kas, jei tik skamba geriau už Žvagulį. „Na taip, užsienyje yra geresnių grupių, bet čia vis tiek jau nebe „Kelias į žvaigždes“, – sako jie. „Čia beveik Morcheeba!“, – prideda kas nors daugiau girdėjęs.

Žmonės, kai perkate naują iPhone, jūs norite jo tokio pat, kokį turi visas pasaulis. Nesakote: „Na taip, suprantu, kad nors atrodo kaip Apple, iš tikro tai čia kiniškas perdirbinys. Bet vis geriau už seną Nokią.“ Kodėl iš muzikos reikalaujate tiek mažai?

Ši nekritiška, televizijos ir žurnalų viršelių manipuliuojama auditorija ir yra tie žmonės, kurie surenka šimtus tūkstančių perklausų Jazzu dainoms YouTube ir atiduoda pinigus už šių atlikėjų koncertą. Didelė dalis jų gyvena rajonuose ir valgo Bernelių užeigoje. Žmonės, kuriuos Justė vadina – nebekartosiu tų žodžių – ir yra tie, kurie jos dainų klausosi. Nes kiti turi per mažai laiko ir randa per daug vertingesnės muzikos, kad tai darytų.

Bet juk užsienyje Jazzu muzika yra gerai vertinama – štai ir Londone koncertuoja, ar ne? Vėl gi, grįžtame į realybę: ir Cicinas ten koncertuoja, ir grupė Čilinam. Londone gyvena per 40 tūkst. lietuvių. Jiems atlikėjai ir pasirodo. Tikras laimėjimas būtų šiame muzikos persisotinusiame mieste patraukti vietos klausytojų ir žiniasklaidos dėmesį. Kaip jiems tai sekasi? Į Google paiešką įveskite Jazzu, Leon Somov, London, Review. Nieko neradote? Būtent.

Sintezatoriška pop muzika gali būti mėgstamiausias tavo žanras, bet gali kelti žiovulį po antros minutės. Palyginimui:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=MllUwWlcOxE[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Uk5kBLkYFlc[/youtube]

Atkreipkite dėmesį į dainų dinamiką, norą pagal jas judėti, garsų įvairovę.

Anksčiau savo Facebook paskyroje Jazzu yra rašiusi, jog į tarptautinę muzikos rinką jai nepavyksta prasimušti todėl, kad gyvena Lietuvoje – šalyje, kuri yra muzikos provincija, kurioje dirbantys vadybininkai neturi reikiamų kontaktų. Tai tiesa tik iš dalies.

Net jei Lietuva būtų antra Islandija, masiškai eksportuojanti nacionalinę muziką, sunku įsivaizduoti žmogų, pavyzdžiui, Prancūzijoje, kuris Jazzu dainų klausytųsi ne tiriamaisiais tikslais. Kodėl jis turėtų tai daryti, kai tą patį žanrą tik daug įdomiau atlieka šimtai kitų dainininkių – Jessie Ware, Bat for Lashes, Emeli Sandé ir t.t.? Nebent dėl atlikėjos vardo – Jazzu skamba komiškai, panašiai, kaip muzikantas, nusprendęs pasivadinti „Rocky“ ar „Rappy“. Taip, Metallicai pavyko išsisukti. Tačiau jie karjerą pradėjo 81-aisiais. Ir jie yra Metallica.

Visa tai nereiškia, kad Jazzu neturi teisės į pagarbą būdama scenoje. Visi turi. Jeigu publika koncerto metu tave žemina, tai yra baisu. Bet klausimas – kodėl būtent tokie žmonės į tavo koncertą ateina. Ir ar be tokių žmonių dėmesio Jazzu būtų tapusi tokia populiari, kokia tapo.

Pasiųsdama tuos žmones N…, Jazzu jų neatsikratys, priešingai. Ji perėjo į jų lygą. Nenustebkim, jei kitą kartą jie tyčia nusipirks bilietus į atlikėjos koncertą vien tam, kad padarytų ką nors blogesnio. Nes dabar yra padrąsinti ir jaučiasi svarbūs.

Negana to, kitiems klausytojams, tarp kurių yra ir daug paauglių, ji parodo, kad yra normalu kalbėti būtent taip: skirstant žmones į „gražius“ ir tuos, kurie „gyvena rajonuose“ – fanai Fabijoniškėse ploja. Kad yra tvarkoje chamiškai besielgiančius žmones vadinti daunais. Lietuvoje kasmet gimsta virš 20 vaikų, turinčių dauno sindromą. Tai yra baisi liga. Vakarietiška visuomenė yra ta, kuri šią ligą turinčius žmones bando integruoti. Jazzu yra vakarietiška atlikėja? Aha.

„Taip,bilietas i musu koncerta kainuoja tiek pat kiek i pasauliniu zvaigzdziu koncerta-ir man atrodo ,kad mes to verti.“ Jei kas nors sužinosite, apie kokį pasaulį ir jo žvaigždes kalbama – praneškite.

Atnaujinta: pirmadienio rytą Jazzu Facebook parašė atsiprašanti dauno sindromą turinčių žmonių, bet kitų žodžių neatsiimanti.

Atnaujinta antrą kartą: kitą dieną Facebook atlikėja tęsė karą, šįkart jau nebe su “kiaunėmis ir urodais”. Nuotrauka iš mano Facebook sienos.

rsz_1delfi_logo