Lady Gagos egzaminas Lietuvai

Lady Gaga (c) Promo Foto
Lady Gaga (c) Promo Foto

DELFI.lt // 2012 m. rugpjūčio 13 d.

Šiandien po ilgos pertraukos perklausiau The Fame . Niekas nepasikeitė: debiutinis Lady Gagos albumas vis dar skamba taip pat neįpareigojančiai, kaip ir prieš keturis metus, kai pasaulis pirmą kartą išgirdo dainininkės vardą. Skirtumas tik tas, kad šiuo metu jis yra parduotas tokiu tiražu, kad užtektų po penkias kopijas kiekvienam Lietuvos gyventojui, įskaitant vaikus ir senelius, o pati Lady Gaga yra tapusi XXI a. pradžios popkultūros ikona nr. 1. Ir prieš keturis metus niekas nebūtų patikėjęs, kad kitą savaitę ji koncertuos Vilniuje.

„Neįpareigojanti“ nėra komplimentas. Tai greičiau diplomatiškas išsisukimas, nenorint pasakyti, kad Gagos muzika balansuoja ant infantilumo ribos. Joje nerasite ašarą išspaudžiančių meilės istorijų, kokias šiemet Lietuvos melomanams dainavo Bryan Adams ar Sting, negirdėsite virtuoziškų gitaros partijų, sausakimšai „Žalgirio“ arenai demonstruotų grupės Red Hot Chili Peppers. Lady Gagos muzika – brutalus popsas, nebandantis apsimesti, kad toks nėra. Tačiau šiandieniniame pop pasaulyje Lady Gaga yra daugiau dėmesio sulaukianti asmenybė nei visi minėtieji muzikantai kartu sudėjus.

„Tai neteisinga!“, – sakysite. Bet popkultūra niekada neturėjo nieko bendra su teisingumu. Jai svarbus vienintelis kriterijus: aktualumas masėms. Arba tu esi big arba ne. O Lady Gaga šiuo metu yra the biggest thing.

Vos per keturis metus ji pardavė 87 milijonus albumų ir 64 milijonus singlų (kitaip tariant, per minutę pasaulyje yra nuperkama maždaug 40 Lady Gagos įrašų kopijų), subūrė 28 milijonų sekėjų armiją Twitter ir 53 milijonus gerbėjų Facebook. Ji jau turi penkias Grammy statulėles ir trylika MTV apdovanojimų. Na ir spėkite, kieno nuotrauka papuoš rugsėjį pasirodysiančio visų laikų storiausio (916 puslapių) Vogue viršelį?

Kad ir kur žvelgsi, Gagos pilna visur, ir ji – pačioje viršūnėje. Žinant tai, epitetas „amžiaus koncertas“, kurį apie būsimą dainininkės šou Vilniuje sugalvojo ir paskleidė patys koncerto organizatoriai, neatrodo pernelyg pompastiškas. Lady Gaga neabejotinai yra tarp ryškiausių šių dienų muzikos žvaigždžių, o jos pasirodymas Lietuvoje būtent dabar, kai ji karjeros pike, yra istorinis įvykis šalies pramogų pasaulyje.

Tačiau kol kas visos pagyros – avansu. Ar koncertas tikrai bus sėkmingas, priklausys ne tik nuo Gagos komandos, bet ir nuo publikos. Iš publikos tereikia vieno – tiesiog būti. Bet ar ji bus, ir ar bus pakankama, yra daugiausia nerimo keliantis klausimas.

Aukščiausio lygio šou yra brangus malonumas. Pirmieji bilietai į Lady Gagos koncertą Vilniuje kainavo 225 Lt, šiuo metu juos galima įsigyti ir už 149 Lt. Koncertas vyks Vingio parke – erdvėje, kuriai užpildyti kelių tūkstančių žmonių nepakaks. Reikia, kad jų būtų daug, labai daug. Organizatoriai skelbia, kad koncerte laukia per 40 tūkst. žmonių, tik neaišku, ar patys tuo tiki.

Lady Gagos koncertą galima palyginti su kitu panašų ažiotažą sukėlusiu renginiu Lietuvoje. 2008 m. taip pat Vingio parke koncertavo pasaulinio garso islandų dainininkė Björk. Jos paklausyti susirinko tik apie 8 tūkst. žmonių. Didžiuliame Vingio parke jie ištirpo, o koncertą, kuris buvo renginių ciklo „Vilnius – Europos kultūros sostinė“ dalis, vėliau lydėjo labai neskanus, biurokratinis „lėšų iššvaistymo“ šleifas. Ar Lady Gaga Lietuvoje turi daugiau gerbėjų, nei Björk? Greičiausiai taip. Ar tų gerbėjų yra penkis kartus daugiau? Vargu.

Gausiai susirinkusi publika reikalinga ne tik tam, kad tarp sektorių A, B ir C nesusidarytų tuščių tarpų, kas badė akis besiklausant Björk. Organizatoriams kiekvienas bilieto pirkėjas yra aukso vertės, nes jis atneša pinigus. Lady Gaga yra viena pelningiausių pasaulio muzikančių. Pirmasis jos koncertinis turas, pusantrų metų trukęs ir tik pernai pasibaigęs „Monster Ball Tour“ atnešė 227 milijonus JAV dolerių pelno – daugiau nei po milijoną už koncertą. Tai buvo pelningiausias debiutuojančios dainininkės turas visoje muzikos istorijoje.

Tačiau praeities sėkmė nereiškia, jog pasirodymas Rytų Europoje bus toks pat pelningas. Organizatoriai Lietuvoje geriau nei kolegos iš Vakarų žino, ką reiškia „neatsipirkęs koncertas“. Jis ne tik atneša finansinius nuostolius, bet ir panaikina norą rizikuoti organizuojant panašius renginius ateityje.

Lady Gaga paruošė Lietuvai egzaminą. Jei koncertas bus suorganizuotas be nesklandumų ir pasiteisins finansiškai, tai bus pats geriausias stimulas į šalį kviesti kitas aukščiausio kalibro muzikos žvaigždes. Taip Lietuva iš popkultūros provincijos pamažu virs svarbia koncertinių turų stotele. Šis procesas prasidėjęs jau dabar – tokios gausios užsienio muzikantų koncertų pasiūlos, kokią turime šiemet, Lietuvoje dar niekada nėra buvę.

Panašiems egzaminams dabar ruošiasi ir kitos koncertais nelepinamos šalys, tokios kaip Bulgarija, Rumunija ar Baltijos kaimynės Latvija ir Estija. Lady Gagos „The Born This Way Ball“ turo pasirodymai numatyti ir jose.

Lietuvos melomanai ne kartą įrodė, kad išskirtiniams koncertams jie randa laiko, noro ir pinigų. Sausakimšose arenose čia grojo ne tik Red Hot Chili Peppers, bet ir Metallica, o prieš penkis metus tame pačiame Vingio parke beveik 30 tūkst. žmonių atėjo klausyti Eltono Johno. Galų gale, galima prisiminti, kad 97-aisiais, į paskutinį „Foje“ koncertą taip pat Vingio parke susirinko rekordinė 60 tūkst. gerbėjų minia.

Ar vos 26-erių metų Lady Gagą galėsime įrašyti greta šių, klausytojų ratą kelis dešimtmečius būrusių kultinių muzikantų, pamatysime jau po savaitės. Kol kas Facebook apie savo dalyvavimą koncerte paskelbė 6,6 tūkst. žmonių. Dar daugiau nei 23 tūkst. nėra apsisprendę. Jei visi jie rugpjūčio 21-ąją ateitų į Vingio parką, „amžiaus koncertas“ tikrai įvyktų, taip atverdamas duris į Lietuvą kitiems panašaus aktualumo muzikantams. Jeigu ne, Lady Gagos vizitą Vilniuje prisiminsime kaip neišnaudotą „amžiaus galimybę“, o į Lietuvos koncertų erdves vėl sugrįš karjerą bebaigiančių Vakarų žvaigždžių gulbės giesmės ir Pugačiovos romansai.

rsz_1delfi_logo