Rasabasa – 2. EP (2012, s/r)

Literatūra ir menas // 2012 m. gegužės 11 d., Nr. 19 (3379)

M.A.M.A. apdovanojimuose geriausia alternatyvia grupe pripažinta Rasabasa šalies muzikiniame žemėlapyje reikalauja atskiros kategorijos. Lietuvoje tiesiog nėra antros grupės, kurios keturi iš penkių narių būtų profesionalūs Norvegijos muzikantai, kuri kurtų bent panašų dream pop, shoegaze ir post rock stilių skambesį ir būtų taip mažai paveikta lietuviško šou verslo laukinių rytų.

Dėl to Rasabasa kūryba vertintina reikliau nei vietos muzikantų. Vietiniams, ypač pradedantiesiems, daug kas atleidžiama vien todėl, kad jie palaiko šalies muzikos pulsą ir turi potencialo tobulėti ateityje. Nors Rasabasa taip pat yra palyginti jauna grupė – pirmuosius koncertus surengė 2009 m., pirmąjį albumą išleido 2010 m. rudenį – puikaus rezultato iš jos tikimasi dabar pat, sulig kiekvienu įrašu.

Logika paprasta: jeigu Paul McCartney globojamo Liverpulio scenos menų instituto absolventai, turintys ilgametę sceninę patirtį (vien grupės gitaristas ir prodiuseris Snorre Bergerud iš viso yra grojęs penkiolikoje skirtingų grupių), repetuojantys ir įrašinėjantys vienoje profesionaliausių Lietuvos studijų, pateiks mums tik vidutinį rezultatą, tuomet ko galime tikėtis iš kitų grupių?

Bet jaudintis neverta. Jei reikėtų išskirti vieną epitetą, apibūdinantį Rasabasa, tai būtų „patikimumas“. Kad ir ką jie darytų –­ koncertuotų, įrašinėtų ar duotų interviu –­ viskas kaskart atliekama profesionaliai, užtikrintai. Patikimai. Toks yra ir naujasis EP, pavadintas tiesiog 2. , sekantis rudenį išleistą pirmąjį grupės mini albumą 1.

Jame, kaip ir pirmtake, tik keturi kūriniai, tačiau visi jie vėl preciziškai nušlifuoti. Kiekviena daina – atskira istorija, panaši, bet nekopijuojanti greta esančiųjų ar ankstesnės Rasabasa kūrybos, vengianti kompozicinių klišių. Šiaurietiško skambesio kryptis išlaikyta, tačiau įgavusi naujų spalvų – energijos (daina „Engine“), Rasos Bubulytės vokalo aukštumų („Arrows“), elektroninių garsų įvairovės („Tapelota“). Tai labai spalvinga muzika –­ tokia, koks ir šio EP viršelis ar įrašo pasirodymą lydinti grupės fotosesija.

Snorre yra sakęs, kad judėti į priekį muzikoje jį skatina tobulėjimo suvokimas. Kol jauti, kad naujoji kūryba yra geresnė nei ankstesnė, tol ji turi prasmę. Būtent todėl jis nustojo kurti metalo muziką, kuriai skyrė daugelį karjeros metų. „Sunkiojoje muzikoje buvau pasiekęs tokį tašką, kai jaučiau, kad sukūręs ką nors nauja nebepadarau geriau nei anksčiau. Norėjau naujos pradžios“, – interviu yra sakęs Rasabasa gitaristas ir prodiuseris.

Ką gi, dabartinėje „lengvojoje“ kūryboje – kuri savo kompozicijų daugia­sluoksniškumu yra daug masyvesnė už daugelį tradicinių roko kūrinių – tobulėjama. Trumpai tariant, 2. yra brandžiau, šviežiau. Geriau negu 1.

Kita vertus, abu EP savo struktūra yra panašūs: trys singliniai kūriniai plius vienas šiek tiek eksperimentinis. Pastarojo nišą naujajame įraše užima dramatiškiausia daina „Benett“. Tokia formulė pasiteisina, tačiau žinant grupės narių potencialą norisi, kad trečiame EP ar būsimame albume jie visiškai išsilaisvintų iš bet kokių kanonų. Kad Rasabasa tai geba, įrodo avangardiškiausios pirmojo, grupės vardu pavadinto albumo dainos „Lyliū Lėliū“ ir Rasos a cappella atlikta „Vyšnia“. Tai rizikingi kūriniai, tačiau geriau rizika, nei galimas savęs pačių kartojimas.

Šis EP yra daugiau nei dar vienas punktas Rasabasa diskografijoje. Tai įrašas, parodantis, ką kokybiškiausio Lietuvos muzikos scena gali pasiūlyti šiandien. Pačiai grupei tai dar vienas žingsnis į priekį. Ganėtinai ryškus, nes sulig juo Rasabasa pradėjo naują karjeros etapą: pasirašė sutartį su muzikos vadybos ir leidybos agentūra MP3, dirbusia ar tebedirbančia su Andriumi Mamontovu, Jurga Šeduikyte, Siela, Skamp ir kitomis padoriomis šalies grupėmis ir atlikėjais, taip pat pradėjo plėsti koncertų geografiją.

Tik Vilniaus publikai grojusi Rasos, Snorre, Sindre, Bjørno ir Nilso kompanija gegužės ir birželio mėnesiais EP pristatys Šiaulių, Kauno ir Palangos klausytojams. Laukia ir pirmi koncertai Latvijoje, tarp kurių – pasirodymas lankomiausiame Baltijos šalių muzikos festivalyje Positivus. Rasabasa ten nebus aktualiausi, madingiausi ar seksualiausi, tačiau kad jie patikimai atstovaus Lietuvai, abejonių nėra.